Keď padne defintívne rozhodnutie založiť si e-shop, prichádza jednoduchá otázka: urobiť si vlastný e-shop (standalone) na vlastnom hostingu s vlastným na mieru postaveným systémom? Alebo využiť tzv. krabicovú službu na nejakej platforme (vo svete sú známe napríklad služby Shopify alebo Wix, u nás zase Shoptet alebo Webnode).
Nechajte to na nás!
Druhému spôsobu sa v angličtine hovorí marketplace. Jeho hlavná výhoda je zjavná: väčšinu technickej práce za vás odviedol niekto iný. Vy si len vyberiete šablónu a postavíte si hotový systém ako lego. Takto fungujú milióny shopov po celom svete, takže môžete fungovať tak aj vy. K hotovému obchodu sa viažu príjemné služby ako podpora, online kurzy, návody a tutoriály, analýzy, rozšírenia a pluginy… V podstate to isté ako keď si staviate e-eshop sami, ale každý detail je už vyriešený.
Aj nevýhody marketplacu sú na prvý pohľad viditeľné. Fixné a mesačné poplatky a dosť často aj poplatky za transakcie (predaj na e-shope). Čo je horšie – hotový e-shop si už veľmi neprispôsobíte. Pohybovať sa môžete len v rámci už vytvorenej šablóny. Pridávanie vlastných kódov je síce väčšinou možné, ale len v rámci nejakej drobnosti. Nevýhod by sme našli viac. Ak napríklad takáto platforma začne zastarávať, málokedy sa modernizuje, pretože pre majiteľa je systém príliš komplexný a zrejme nechce, aby sa mu rozsypali shopy stovky klientov – skrátka, aké to je, také to je. A bude to aj v budúcnosti.
Vlastný a na mieru postavený
Jasné, pod pojmom vlastný sa nemyslí, že ho programuje konkrétny predajca. Väčšinou si najmete nejakého človeka, ktorý sa do toho rozumie viac. Zaplatíte si len doménu a hosting – čokoľvek iné viete zohnať zadarmo. Ak nájdete niečo ozaj hodnotné, samozrejme, platíte, ale platíte za to čo chcete, nie za to, čo vám niekto predpíše. Vo svete sú známe systémy ako OpenCart alebo WordPress + WooCommerce, kde si malý začínajúci predajca dokáže postaviť všetko úplne zadarmo. Ale nechceme sa v tomto článku zameriavať na finančnú stránku dvoch hlavných modelov výstavby shopov.
Pri standalone verzii máte všetko pod svojím dohľadom a kontrolou. Máte väčšie možnosti ako ovyplyvniť dizajn, UX alebo celkový pocit z vášho projektu. Optimalizácia je plne vo vašej réžii, súťažite s internetom, nie s podobnými obchodmi na rovnakej platforme. Sprievodné nástroje – trebárs platobné brány, komunikačné kanály, analytiku – si zvolíte sami, nepoužívate to, čo je vám dané. Kvalitu svojho obchodu si vyšperkujete (alebo zničíte) sami, žiadna tretia strana do toho nevstupuje. Čokoľvek môžete kedykoľvek prerábať, nič vás nelimituje.
Keď sa podujemete, že všetko zvládnete sami (poprípade každú maličkosť konzultujete s najatým programátorom, grafikom apod.), ostane vám zrejme menej času na propagáciu a marketing. A musíte mať isté technické povedomie, inak sa vaše pracovné debaty stanú bizarnými vysvetľovačkami. Tiež si musíte dať pozor, aby to, čo ste si mysleli, že bude zadarmo, nakoniec nebolo oveľa drahšie ako na nejakom marketplaci. Najlepší prípad je, ak máte dostatok kapitálu k rozbehnutiu seriózneho podujatia a vývoj e-shopu zveriť dôveryhodnému tímu tvorcov ako sú napríklad tí z wame.sk.
Ak si napríklad najmete zlého človeka, môžete to ľutovať – trh je plný sľubotechien, ktorí v skutočnosti nemajú dostatočné skúsenosti alebo schopnosti. Takže záver znie prosto: ak nemáte žiadne skúsenosti ani predstavu, neurobíte chybu ak si shop vyskladáte u nejakej overenej služby. Ak však viete o čo ide, rozumiete sa do IT záležitostí, zrejme si nenecháte ujsť príležitosť mať vlastný obchod pod svojou plnou správou.